Vitare än snö!

Vi lever nu i en mörk tid med tilltagande mörker runt omkring. Mörkret täcker jorden med våld, krig och ödeläggelse av olika slag, som Bibeln har förutsagt. Också ett människohjärta kan rymma oändliga djup av mörker om inte ljuset – det sanna ljuset, Jesus Kristus har fått upplysa det. Här finns ytter-områden som alla kan se – vad hjärtat är fullt av det talar munnen, alltså uppenbart för alla. Men det finns djupare områden i ett människohjärta som bara Gud och du själv vet något om – samvetet. Samvetet är det vi brukar säga, Gud och du vet tillsammans. Men det finns ännu djupare djup i ett hjärta som bara Gud känner. Vi brukar kalla det det undermedvetna. Här finns alltså oändliga djup av mörker som behöver förträngas och som behöver läggas i ljus, upplysas! Och denna upplysning kan endast ske genom att det sanna ljuset – Jesus Kristus - får lov till att lysa in i varje mörker och tränga igenom på varje område i ens liv.

 

Nu är det inte kunskapens ljus jag här talar om utan snarare om en rening, en utrensning av det Bibeln kallar för synd. Hjärtat kan fyllas av oro, fruktan, missmod och destruktiva tankar men allt detta och allt annat av den slags har sin grund i synden. Synden som skiljer människan från Gud! Synden är en högst personlig sak som gör att min Gudsförbindelse är bruten intill den bliver avlägsnad – borttagen.

När man möter Guds frälsning för första gången i ens liv så är det som med nyfallen snö, det bliver underbart vitt överallt. Man upplever att om ens synder än är blodröda så kan de bli snövita. Det är helt underbart! Men vi vet också att om snön bliver liggandes och det inte kommer mer från himlen så upptar den jord och föroreningar och bliver til sist helt svart. På samma sätt i våra liv. Det är inte nog med en engångsupplevelse en gång för många år sedan av rening, vi behöver hela tiden tillföras nytt från himlen – från Gud – om vi skall bevaras rena och vita. Vi behöver leva i en ständig omvändelse och få erfara reningsfloden från Jesu blod genomströmma våra liv.

 

I våra kroppar har blodet två viktiga funktioner. Den ena är att vara bärare av livet! Hjärtat slår och blodet för ut livet till kroppens alla delar och funktioner. Det andra är att samla upp avskrädes-produkterna och föra dem ut ur kroppen. Det underbara är att blodet kommer ut från de största till de minsta ådror och låter där livet segra. Skulle detta upphöra skulle döden vara mycket nära förestående. Men det strömmar varje sekund av liv och hälsa!

 

På samma sätt verkar det med vårt andliga liv. Om inte Jesu blod får göra sin verkan genom att vara bärare av livet från Honom och rena, rensa ut allt som inte skall vara där, det som inte är Herren väl-behagligt; så kommer vi mycket snart att sakna liv i Gud. Kroppen finns där- men den är död! I det yttre ser det ut till att allt är intakt! Men varför är den så blek och varför saknar den livets friskhet? Därför att blodet flyter inte mer! Man lever visserligen sitt egenliv men Kristuslivet med dess underbara puls saknas.

 

När David gör upp med Gud efter sitt syndafall så ber han om att Gud skall skapa i honom ett rent hjärta. Vilket behov finns det inte här i vår tid och våra liv av ett rent hjärta! Han ber om att Gud skall två honom, så han bliver vitare än snö. Det var inte nog med en engångsupplevelse av att bli vit som snö, han hade behov av att att Gud gick ner i hjärtas djup med rening från det synliga, genom samvete och til det undermedvetna med sin renande kraft. Han ville bli vitare än snö! Det kunde vara nog nu med egenlivet nu må Kristus få komma in också på de djupaste områden i hans liv med det verkliga livet som endast Jesu blod är bärare av. Nu ville han märka pulserna från den eviga världen med livets friskhet helt ut i vardagen.

 

Nu är det så att Jesus kan till fullo frälsa dem som genom Honom kommer till Gud. Han fick givet namnet Jesus – frälsarenamnet – för attt Han skulle frälsa sitt folk från deras synder. I ingen annan finnes frälsning ej heller finnes det under himelen något annat namn genom vilket vi kan bli frälsta.

Var och en som åkallar Herrens Namn skall bli frälst! Frälsning är att renas från synden och få för-bindelsen med Gud upprättad i ditt hjärta och liv. Lägg  nu inte detta brev och denna predikan till sidan innan du är fullt viss om att du har ett personligt liv i Gud och att Jesu blod får göra sin gärning i ditt liv genom att bära Hans liv till dig och föra ut ur ditt hjärta det som inte skall vara där! Jesus kallar på dig!